A korona szerkezete:
Felső fele sötétebb,
tisztább aranyból kimunkált négy keresztpánt. Ezt a felső
koronarészt ábráinak latin nyelvű magyarázatai után a régebbi
szakirodalom latin koronának (corona Latina) nevezte el. A négy
pánt aranyabroncson nyugszik. Ez vastagabb, halványabb, nagyobb
ezüsttartalmú, rekeszzománc képet görög nyelvű magyarázatok
kísérik. Ezét lett a neve görög korona (corona Graeca), de
minthogy megtalálható rajta a bizánci birodalom uralkodójának és
fiának a képe, nevezik bizánci koronának is.
Először a latin koronán lévő képeket elemzem.
Jézus Krisztus (Pantokrátor)
Elöl a felső rész
közepén, kiemelt helyen, a trónuson ülő „világbíró”
Krisztus, görög szóval Pantokrátor
képe látható. A Pantokrátor fejét keresztes fénykoszorú övezi. Ez utal az égi királyságra, valamint a szentségre. A trónus az egyházat, és annak két oszlopát szimbolizálja. Jobbját áldásra emeli, baljában egy könyvet tart („az élet
könyvét”), amit maga a Biblia. A görög korona ábrái közül egyedül ő szerepel
teljes alakban. Krisztus trónusának jobb és bal oldalán egy-egy
ciprusfa („életfa”) áll. A két fa lombján látható három virágú indának is jelentése van. A virágok szirmai a "kos" horoszkóp jelét formázzák, aminek a jelentése: élet/születés. A két fa felett kör alakú mezőkben
Krisztus monogramja olvasható. Minthogy a bizánci művészetben
sokszor ábrázolják Krisztust, amint éppen megkoronázza az
uralkodót, a Pantokrátor képe a koronán a feudalizmus
eszmerendszerének megfelelően a koronával nyert uralkodói hatalom
isteni eredetére utal.
Dukász Mihály
A bizánci korona felső
részének hátoldalán, a trónuson ülő Krisztussal átellenben
fekete szakállas uralkodó „Mihály, a rómaiak császára, a
Dukász”.
A görög korona
zománcképei közül egyedül Dukász Mihály portréja került a
Pantokrátorral egy sorba, s így megelőzte nem csak az alsó részen
megjelenített világi személyeket, hanem az ott található
arkangyalokat, illetve szenteket is. Mindez a császárnak, a Föld
urának a nagyságát, Krisztushoz hasonlatos voltát hangsúlyozza:
ő az égi hatalom földi hordozója. Ennek másik bizonyítéka, a fejét övező fénykoszorú. Azonban a fénykoszorúban nem jelenik meg a kereszt, ami jelzi, hogy nem egyenrangú Krisztussal.
Az is megfigyelhető, hogy az uralkodó képét később helyezték oda, ennek a két apró szegecs a bizonyítéka, amivel a képet rögzítették. Feltételezhető, hogy eredetileg Szűz Mária képe volt ott, de ezt nem tudom bizonyítani.
Mihály és Gábirel arkangyal
A középső koronatengely
két oldalán, jobbról és balról, két arkangyal mellképe tűnik
fel: Mihályé és Gábrielé. Mindketten a korona középső
tengelye felé, azaz előre néznek. Kezükben három ágban végződő
hírnöki pálca látható.
Ismerünk olyan X. századi
bizánci ábrázolást, amely szerint Krisztus az égből koronát
nyújt a császár felé, Gábriel arkangyal ezt az uralkodó fejére
teszi, Mihály arkangyal pedig a kezébe adja a lándzsát. A két
arkangyal, akiknek képe a felső rész Pantokrátorával mintegy
háromszöget alkot, a koronaabroncson egyértelműen a koronázás
és az uralkodói hatalom égi eredetére utal.
Szent György és Szent Demeter
A görög korona következő
két ábrája jobbról és balról ismét párba állítható. Mihály
arkangyal mellett Szent György, Gábriel mellett Szent Demeter képét
helyezték el. Mindkettő a bizánci egyház kedvelt harcos szentje.
Érthető, hogy jobb kezükben mind a ketten lándzsát tartanak, bak
oldalukat pajzs oltalmazza.
A lándzsa, a pajzs és a fénykoszorú szimbolizálja az égi és földi kettősséget. Földi emberek, mégis kapcsolatban vannak az égiekkel. A lándzsa keresztezi a mellkasukat, mintegy határ, és ami "alatta" van, az a földi (pajzs - védelem), ami "fölötte" (fénykoszorú), az égi.
Szent Kozma és Szent Damján
Kétoldalt továbbhaladva
hátrafelé, Szent György mellett Szent Kozma, Szent Demeter mellett
Szent Damján látható. A két orvosszent annak köszönhette
népszerűségét, hogy a hagyomány szerint ingyen gyógyítottak.
Az önzetlen égi tudomány közvetítőiként kerülhettek a
koronára.
Konstantin és Géza
Kozma és Damján után
két e világi személyiség ábrázolása következik: az egyik
Bíborbanszületett Konstantin, a másik „Geobitzász, Turkia hívő
királya” (a kutatók kivétel nélkül Gézával azonosítják).
Ők már egészen hátra, Dukász Mihály képe alá kerültek, és
ugyanúgy háromszöget alkotnak vele, mint elől a Pantokrátor a
két arkangyallal. Konstantin Dukász Mihály trónörököse és
társcsászára volt.
Géza képén a kékes
felirat azt jelzi, hogy király ugyan, de rangban elmarad a császár
és a társcsászár mögött. Külön figyelmet érdemel a Géza
királyi címe mellé tett „hívő” jelző: ez a görögben
jelent hívő keresztényt, de van „hű” értelme is, ami célzás
lehet arra, hogy Géza hű barátja, szövetségese Bizáncnak. Gézát
nem csak Magyarország királyának nevezi a korona, hanem
uralkodóként is ábrázolja: fején korona van, de a fejét nem
övező fénykoszú. Jobbján kettős keresztet tart, de a kereszt
alsó vízszintese csak egy szakaszon egyenes, középső része
felül nyitott félkörök alakjában van kiképezve.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése