Görög korona
A bizánci koronapántra szerelték rá a latin korona keresztpántjait. A négy félpánt mindegyikén két-két kép van, de a görög korona Pantorkátort és Dukász Mihályt ábrázoló oromlemezei ezekből egyet-egyet szinte teljesen elfednek. A latin korona tetején a négyszögletes lemez szintén a trónusán ülő Krisztust ábrázolja, két oldalán egy-egy ciprussal. A fák lombjában található három ágú virág minta, a születés szimbóluma. Feje körül keresztes fénykoszorú, jobbját áldásra emeli, baljában „az élet könyvét” tartja. Feje mellett jobbról és balról egy-egy kör alakú mezőben a Nap és a Hold képe.
A latin korona Krisztus-ábrázolása, bár másként ül, mégis igen sokban emlékeztet a görög korona Pantokrátorára, egyes kutatók fel is tételezik, hogy annak utánzataként készült.
A Nap az eget, az Isteni világot, míg a Hold a földet, a földi világot személyesíti meg, és az, hogy ezek közt van Krisztus, azt mutatja, hogy egyaránt jelen van mind a két világba. Annyira égi teremtmény, mint földi, hiszen egy embertől született Isteni erő segítségével - angyali üdvözlettel. A Nap nyolc sugara, az Öreg Istennek a jelképe.
A latin korona első keresztpántjának alsó zománclemeze alig látható. Csak a latin nyelvű névfelirat árulkodik arról, hogy Szent Bertalan apostol képét helyezték a zománclemezre.
"Keresztelő" Szent János
Szent Bertalan apostol képe Fölött fénykörrel övezett, ősz szakállúférfi-alakja könyvet tart a bal kezében, jobbjával a könyvre mutat. A felirat szerint Szent Jánosé ez a kép. Megfigyelhető, hogy Szent János mellett két minta eltérő. A bal oldalon látható négy szirmú virág és a spirál, az a halál jelképe. A jobb oldalon itt is - mint korábban a Krisztus melletti ciprusfán - három szirmú virág van. A halál és az élet ellentéte. Az is látható, hogy átlósan egy vonal húzható, ami elválasztja egymástól az égi és a földi világot.
Borbola János ezt írja: "Az első kézenfekvő azonosítás a ragadozó csőr és lábak alapján a sas, illetve a kerecsensólyom vagy a turul sólyom lehetne. A rakamazi korongpár nemcsak az ún. kifejlett példányt, hanem a fiókákat is bemutatja." Ugyanez a madár alak megtalálható Szent Pál és András képein is, amiket szintén megemlít Borbola János.
Egy kép a rakazami korongról (Nyíregyházán a Jósa András Múzeumban látható):
Borbola János ezt írja: "Az első kézenfekvő azonosítás a ragadozó csőr és lábak alapján a sas, illetve a kerecsensólyom vagy a turul sólyom lehetne. A rakamazi korongpár nemcsak az ún. kifejlett példányt, hanem a fiókákat is bemutatja." Ugyanez a madár alak megtalálható Szent Pál és András képein is, amiket szintén megemlít Borbola János.
Egy kép a rakazami korongról (Nyíregyházán a Jósa András Múzeumban látható):
Szent Fülöp
A jobb oldali keresztpánt
alsó, szakálltalan fiatal férfialakja Szent Fülöp. Nála is megfigyelhető az ég és föld kettőssége. Fülöp képénél is jelen van a "születés" jelkép. A színeknek is meg van a szimbolikus jelentése. A kék az ég, míg a zöld a föld színe.
Ő volt Szent András testvére, és azért kerülhetett a koronára, mert a "nomád" népeket térítette.
Szent Pál baljában a Biblia, jobb kezében pedig egy apró magot tart. A mag maga az Ige, amit elültetve eljut az emberek szívéhez-lelkéhez. Ahogy a korábbi apostoloknál is megfigyelhető, Pálnál is jelen van az égi-földi kettősség. Két oldalt a feltámadás szimbóluma figyelhető meg a két madár alak mögött.
Ő volt Szent András testvére, és azért kerülhetett a koronára, mert a "nomád" népeket térítette.
Szent Pál
Szent Pál baljában a Biblia, jobb kezében pedig egy apró magot tart. A mag maga az Ige, amit elültetve eljut az emberek szívéhez-lelkéhez. Ahogy a korábbi apostoloknál is megfigyelhető, Pálnál is jelen van az égi-földi kettősség. Két oldalt a feltámadás szimbóluma figyelhető meg a két madár alak mögött.
Szent Tamás
A hátsó koronapánt
alsó, Dukász Mihály ábrájától elfedett zománcképén újabb
szakállas apostol képe van, Szent Tamásé. Az illesztésen kívül azért is lehet eltakarva, mert ő nem hitte el, hogy Jézus valóban feltámadt, amíg nem látta a keresztre feszítéskor szerzett sebhelyeket.
Szent Jakab
Szent Tamás fölött látható a fénykörrel
övezett, baljában kézirattekercset, jobbjában keresztet tartó szakállas alak a latin
felirat tanúsága szerint Szent Jakab. Ő és Szent Péter a kivételek, akik mellett nem madár, hanem oroszlán alakja látszik.
Szent András
Végül a bal oldali pánt
alsó képé lévő apostol Szent András. Az ő képe mellett is látható egy madár alakja. Szent András bal kezében a Bibliát tartja és megfigyelhető, hogy a mutatóujja sokkal hosszabb, mint a többi és egy piros pöttyre mutat. Ez nem más, mint az Ige. A könyv négy sarkában látható négy piros pötty és a középen lévő üres hely, nem más mint az Angyali üdvözlet. Középen az Ige, körülötte a négy angyal.
Szent Péter
Szent András fölött az
ősz szakállú, jobbjában kulcsot (Mennyország kulcsa), baljában kézirattekercset
tartó férfi Szent Péter. Nála is megfigyelhető a föld és ég kettőssége, valamint az oroszlán alakja.
A latin korona ábráinak
magyarázata jóval egyszerűbb, mint a bizánci korona képeié: a
bibliai Jézus Krisztus és nyolc apostola került a zománclemezekre. Felmerül a kérdés: Jézusnak tizenkét tanítványa volt, akkor a koronán miért van csak nyolc? Talán azért, mert a nyolc szirmú virág az az Öreg Isten jelképe, és középen az Ige. Valamint az is megfigyelhető, hogy a korona keresztpántjait kiterítjük, pont egy keresztet alkot, aminek a közepén Jézus látható.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése